Perkara yang sering menjadi isu dalam kalangan pelajar siswazah
adalah hubungan dengan penyelia. Sebahagian pelajar siswazah berjaya
menjalinkan hubungan yang mesra dan harmoni dengan penyelia mereka.
Indikator kemesraan ini mudah dikesan apabila mereka sering berjumpa,
sering
berbual di telefon, berbalas pesanan ringkas (sms), minum bersama
dan sebagainya. Ada juga pelajar siswazah dan penyelia yang berhubung
melangkaui hubungan seorang murid dengan guru. Ada pelajar siswazah yang
mengunjungi rumah penyelia, berkenalan dengan keluarga serta berhubung
umpama kawan, saudara atau ahli keluarga. Hubungan seumpama ini adalah
pemangkin yang efektif bagi kejayaan pengajian siswazah.
Namun
dalam masa yang sama, sebahagian lagi pelajar siswazah terjerumus dalam
hubungan yang keruh dan berduri dengan penyelia. Isu ini seringkali
menjadi bahan momokan dalam kalangan pelajar-pelajar siswazah. Daripada
sudut pandang pelajar terbabit, semestinya penyelia atau pensyarah
bersalah. Antara kekeruhan yang sering diratibkan seperti penyelia susah
berkira, penyelia tidak mahu membantu, penyelia menyuruh selesai
sendiri masalah, penyelia pilih kasih, penyelia sengaja menggagalkan
pengajian, penyelia susah didampingi dan sebagainya. Pelajar yang
memilih hubungan berduri seumpama ini boleh diibaratkan seperti menempah
tiket kegagalan dalam pengajian siswazah.
Bagi pelajar siswazah
yang menjalankan penyelidikan untuk menyiapkan tesis atau disertasi,
mereka perlu memahami bahawa salah satu rukun atau syarat wajib bagi
pengajian mereka adalah menjalinkan hubungan yang harmoni dengan
penyelia. Walau bagaimana negatif sekalipun penyelia pada pandangan
mereka, mereka mesti berusaha untuk menjalinkan hubungan yang kondusif
dengan penyelia. Mereka tidak boleh mengharapkan penyelia membuat
adjusment supaya serasi dengan mereka, sebaliknya mereka yang perlu
membuat pengubahsuaian supaya sesuai dengan sikap, perangai, tatacara
dan pendekatan penyelia terbabit. Lain padang lain belalang, lain orang
lain perangai dan pendekatan. Begitulah juga pensyarah yang menjadi
penyelia pelajar siswazah. Mereka adalah manusia biasa yang mempunyai
pelbagai perangai dan sikap. Kadang-kadang mereka juga mempunyai
kelemahan seperti insan lain. Mengharapkan penyelia memiliki sikap yang
unggul, perwatakan yang paling menyenangkan, pendekatan yang paling
berhikmah serta bimbingan yang paling berkesan adalah umpama bermimpi
pelangi menghiasi dinihari. Ada penyelia yang memiliki ciri yang
sesempurna itu, namun majoriti penyelia yang lain hanya memiliki sifat
dan perwatakan ahli akademik yang rutin. Mereka tidak memiliki jiwa
semurni malaikat dan tidak memiliki pendekatan sehikmah nabi.
Penting bagi seseorang pelajar siswazah untuk mengesan dan mengenal
pasti kekuatan dan kelemahan penyelia mereka. Dalam konteks sifat dan
pendekatan, pelajar perlu cepat mengenal pasti sifat positif dan negatif
yang ada pada penyelia mereka. Sebagai contoh, antara sifat positif
seperti mudah mesra, mengambil cakna, menepati masa, suka membantu dan
sebagainya. Sifat negatif pula seperti tidak mesra, susah untuk
membantu, tidak cakna terhadap pelajar, tidak tepat masa, sering mungkir
janji dan sebagainya. Pelajar siswazah yang matang dan bijak akan cepat
berlapang dada menerima kelebihan dan kekurangan yang ada pada penyelia
tesis mereka. Mereka akan memanfaatkan semaksimum mungkin sifat positif
yang ada pada penyelia mereka. Pada masa yang sama mereka tidak
mengambil kira sangat terhadap sifat-sifat negatif penyelia mereka.
Mereka tidak memperbesarkan perangai negatif tersebut, apatah lagi
bercerita dan menjadikan bahan bualan dengan rakan-rakan siswazah yang
lain. Mereka juga akan berusaha keras untuk mengelak pertembungan dengan
penyelia akibat sifat negatif tersebut. Sebagai contoh jika penyelia
jenis panas baran dan mudah melenting, mereka akan cuba cool down dan
bercakap secara berhemah apabila berbincang sesuatu yang berbeza idea.
Mereka tidak akan bercakap secara lepas dan semborono dengan penyelia
seperti ini. Percayalah bahawa manusia sering dihiasi dengan banyak
sifat baik di sebalik secebis sifat negatif mereka. Pelajar siswazah
akan mendapat banyak kesan positif daripada sifat baik penyelia
sekiranya mereka berjaya mengenepikan sifat negatif tersebut secara
hikmah dan bijaksana.
Dalam konteks pengetahuan dan kemahiran,
penyelia juga mempunyai kekuatan dan kelemahan. Sebagai contoh, ada
penyelia yang sangat mahir dalam sesuatu bidang pengajian. Mereka
menguasai bidang pengajian tersebut dengan sangat baik. Sebut apa sahaja
teori, ahli sarjana atau kajian berkaitan dengan bidang tersebut,
semuanya dalam pengetahuan mereka. Walaupun begitu, mereka kurang arif
dalam kemahiran metodologi kajian khususnya dalam aspek analisis data
kuantitatif. Ada juga penyelia yang sangat mahir dalam aspek kajian
kuantitatif, namun tidak menguasai dengan baik disiplin penyelidikan
kualitatif. Begitu juga sebaliknya, ada penyelia yang menguasai dengan
baik kaedah kajian kualitatif namun tidak mahir dalam aspek kuantitatif
yang melibatkan analisis data berstatistik.
Pelajar siswazah juga
perlu menangani situasi ini dengan penuh hikmah dan bijaksana. Mereka
perlu menerima kekuatan dan kelemahan penyelia tesis mereka seadanya.
Mereka perlu memanfaatkan sepenuhnya kekuatan pengetahuan penyelia untuk
membantu mereka menyiapkan kajian. Dalam masa yang sama, mereka perlu
merancang strategi untuk mengatasi kelemahan yang ada. Sebagai contoh,
jika penyelia mereka kurang mahir dalam aspek analisis data kuantitatif,
mereka perlu berusaha untuk mencari pensyarah lain yang boleh membantu
mereka. Mereka juga boleh meminta bantuan rakan-rakan siswazah atau
sesiapa sahaja yang mempunyai kemahiran tersebut untuk membantu mereka.
Mendesak penyelia memberi tunjuk ajar kemahiran yang mereka tidak kuasai
tidak akan membuahkan hasil yang efektif, bahkan boleh menjerumus
kepada pertembungan yang tidak menyihatkan. Mengungkit-ngungkit
kelemahan dan kekurangan penyelia juga tidak membenihkan pohon yang
menguntungkan, bahkan boleh mematikan pohon yang mula merimbun. Bijak
mengatasi kelemahan adalah ciri-ciri orang yang berjaya.
Memahami dengan baik kekuatan dan kelemahan penyelia merupakan kunci
terbaik untuk menyingkap tabir hubungan yang harmoni antara pelajar
siswazah dan penyelia tesis mereka. Kunci ini berada dalam genggaman
pelajar, bukan penyelia. Penyelia tidak rugi apa-apa andai jendela
hubungan yang harmoni ini tidak dibuka. Mereka mempunyai ramai lagi
pelajar siswazah lain. Mereka juga mempunyai pelbagai lagi mekanisme
yang boleh dimanfaatkan sebagai elemen kenaikan pangkat mereka. Dengan
kata lain, hanya satu pihak yang mengalami kerugian berganda andai
hubungan harmoni ini tidak dijelmakan. Pihak tersebut adalah pelajar
siswazah itu sendiri. Oleh itu usaha untuk mewujudkan hubungan yang
mesra dengan penyelia mesti diusahakan secara berganda oleh pelajar itu
sendiri. Hubungan yang mesra dan harmoni dengan penyelia umpama lampu
suluh yang menerangi lorong menuju kejayaan dalam pengajian siswazah,
khususnya pelajar yang menjalankan kajian untuk menyiapkan tesis atau
disertasi.
Pepatah melayu sering menyebut ‘tak kenal maka tak
cinta’. Hubungan harmoni akan dijelmakan apabila sering berjumpa,
berbincang, berbual dan berinteraksi. Proses ini akan menyebabkan
pelajar dan penyelia saling mengenali lebih dalam antara satu sama lain.
Bagi mewujudkan hubungan yang harmoni, pelajar mesti selalu berjumpa
dengan penyelia mereka. Jika ditanya pada saya berapa kerap pelajar
siswazah perlu berjumpa dengan penyelia, saya akan menjawab
sekurang-kurangnya seminggu sekali bagi pelajar sepenuh masa dan
sekurang-kurangnya dua minggu sekali bagi pelajar separuh masa (part
time). Mungkin cadangan saya ini agak ekstrem pada pandangan sesetengah
pihak, namun saya mempunyai hujah yang kuat berdasarkan pengalaman
sendiri dan pemerhatian bahawa resipi ini sangat mujarab untuk
mewujudkan hubungan yang erat, akrab, mesra dan harmoni dengan penyelia.
Saya sendiri, serta rakan-rakan siswazah yang mengamalkan petua ini
kelihatan begitu intim dan selesa dengan penyelia masing-masing
berbanding rakan-rakan yang berjumpa penyelia sebulan sekali atau sekali
satu semester. Pelajar yang jarang berjumpa dengan penyelia akan terasa
begitu asing dan dagang apabila berjumpa dengan penyelia. Mereka akan
berbincang dalam suasana yang sangat formal dan aneh. Keadaan ini tidak
begitu sesuai untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif.
Jika tidak boleh berjumpa secara bersemuka, pelajar siswazah masih
perlu berhubung dengan penyelia dalam selang masa tersebut. Mereka boleh
berhubung melalui telefon, sms, melalui email, facebook, twitter dan
sebagainya. Mereka perlu melaporkan dari semasa ke semasa perkembangan
kerja-kerja penyelidikan mereka. Ini bagi membolehkan penyelia
mengetahui perkembangan pelajar yang mereka selia. Lebih penting,
pelajar yang sering berhubung dengan penyelia akan sentiasa beringat dan
berusaha untuk membuat progress terhadap kerja-kerja penyelidikan. Jika
tidak berhubungan dengan penyelia, pelajar akan alpa, lalai, sejuk dan
beku terhadap kerja-kerja ilmiah tersebut. Ada juga pelajar mengatakan
mereka tidak perlu berhubung dan melaporkan perkembangan kepada penyelia
kerana mereka masih dalam peringkat pembacaan dan sorotan literatur.
Anggapan tersebut tidak tepat. Walaupun masih dalam peringkat pembacaan,
mereka masih boleh memaklumkan terhadap penyelia penemuan-penemuan yang
mereka jumpa dalam sorotan keperpustakaan tersebut. Kebiasaannya
penyelia akan membimbing mereka dengan memberitahu beberapa lagi
maklumat sama ada teori, model atau kajian-kajian berkaitan yang perlu
dibaca dan dibuat sorotan lagi. Keadaan ini membolehkan pelajar tersebut
lebih berfokus dan terbimbing dalam kajian keperpustakaan mereka.
Selain perjumpaan formal, pelajar siswazah juga boleh berusaha untuk
berjumpa penyelia mereka dalam pertemuan yang lebih bersifat sosial.
Sebagai contoh menjemput penyelia bersarapan atau makan tengah hari
bersama. Sepanjang pemerhatian saya, majoriti pensyarah tidak kisah
untuk menerima ajakan pelajar untuk bersarapan atau makan tengah hari
dengan mereka. Golongan akademik kurang mementingkan protokol berbanding
dengan pegawai-pegawai tadbir yang berpangkat tinggi. Mereka lebih
mudah didekati dan bergaul. Saya pernah mengajak seorang profesor senior
untuk sesi tea break bersama. Walaupun profesor tersebut bukan penyelia
dan tidak ada kena mengena dengan saya, beliau menerima ajakan tersebut
dengan ghairah sekali. Beliau bersembang dengan begitu mesra dan galak
di meja warung kopi. Ini adalah contoh pensyarah yang bukan penyelia
pelajar. Saya menjangkakan situasi tersebut lebih mudah untuk dijelmakan
antara pelajar dan penyelia mereka sendiri.
Salam hormat
* Kredit untuk Dr Mohd Yusri Ibrahim
No comments:
Post a Comment