Tuesday, March 25, 2014

Aku mula menyusun langkah

Aku mula menulis
Hari ini masih dalam sesi cuti sekolah. Nikmat cuti sekolah sudah mula pudar dalam kanvas hidupku. Warna-warninya sudah mula bertukar kelam dan kelabu. Kelam dan kelabu itu perlu ditempuhi jua. Merempuh warna yang suram itu dengan semangat yang tabah. Ketabahan itu perlu diukir dengan melakar kanvas harian sebagai seorang pelajar tua.

Hari ini, aku mula melakar. Melakar kanvas perjalanan seorang pelajar tua. Beberapa garapan awal untuk meneruskan langkah dengan penuh bergaya sebagai seorang pelajar tua. Beberapa perkara utama sudah mula disusun dan diwarnakan agar menampakkan cahaya di pengakhiran perjalanan sebagai perjalanan seorang pelajar tua untuk meletakkan TOPI BULAT di kepala.

Hari ini juga, aku mula memasukkan beberapa perisian komputer yang banyak membantu aku dalam penulisan disertasi.

Perisian End Note :

Sebelum ini, aku hanya punyai perisian EndNote versi 15. Perisian versi 15 telah aku merobek isi perutnya untuk menukar beberapa 'coding & setting'. Penukaran ini sangat penting bagi aku. Aku tahu apa yang aku buat. Aku tak peduli apa kata orang. Yang penting, aku tahu apa yang aku buat. Aku buat begitu kerana penukaran sebegitu amat membantu aku dalam proses penulisan bibliografi. Malahan, kedudukan fail pdf yang berkaitan dengan isi dan bibliografi itu mudah untuk diakses.
Kini, aku sudah install perisian EndNote versi 17.
Perisian EndNote Versi 17
 
Perisian SPSS  StatisticVersi 22

Sebelum ini aku dah install SPSS versi 21. Bila buat semakan di internet, ouch....ada versi terbaru iaitu SPSS Versi 22. Mana boleh tunggu, aku mesti download untuk menggunakan versi yang terbaru. SPSS ini untuk menganalisis data setelah data kajian rintis @ kajian penuh sudah diperoleh. Untuk mendapatkan kemahiran yang tinggi dalam SPSS, perlu rajin godek-godek (explore) dengan latihan-latihan tertentu bagi penggunaan jenis analisis data yang digunakan.

SPSS Versi 22
Perisian SPSS  Amos Versi 22

Manakala, AMOS (Analysis of Moment Structure) versi 22 pula digunakan untuk membentuk model persamaan struktural (SEM) berdasarkan data yang diperoleh. Penggunaan AMOS ini sangat penting di peringkat PhD. Bagi akulah, orang lain aku tak tahu. Lain jalan, lain langkahnya, yer dak?
SPSS Amos Versi 22

Perancangan Matrik Kajian
Hari ini, matrik kajian sudah mula dilakarkan. Lakaran ini bertujuan menampakkan progres perjalanan seorang pelajar tua. Lakaran topi bulat sudah dikelihatan di hujung perjalanannya. Tempoh masa untuk menggapainya hanyalah antara 3 hingga 4 tahun. Aku tak mahu lebih daripada itu. Jika lebih daripada itu, menandakan aku GAGAL. Walaupun konvokesyen PhD melebihi tempoh waktu yang aku tetapkan, seolah-olah aku tidak lagi mencapai TOPI BULAT dengan langkah yang bergaya..!!!

Contoh Matrik Kajian 1
Sumber : Google
 Template Penulisan Disertasi

Menulis tesis sedikit sukar kerana memerlukan idea yang bernas dengan bahan bacaan yang meluas. Kupasan idea dan mengembangkan corak penulisan memerlukan idea yang kreatif dan kritis. Gabungan keduanya menghasilkan penulisan yang mantap. Selain itu, kemahiran menggunakan perisian dalam komputer juga amat membantu dalam penulisan ini. Justeru, aku kembali mengamalkan Teknik ABL dalam menguruskan tesis secara pantas.



Sesungguhnya, aku menulis di "Harungi Lautan Ilmu' ini bukan sekadar melakar ilmu untuk pembacaan ramai orang. Sebaliknya, semata-mata untuk berkongsi ilmu dan menceritakan perjalanan aku sebagai seorang  Pelajar Tua untuk mencapai topi bulat. Rentetan demi rentetan cerita yang dipaparkan di sini, dapat juga aku bacakan di masa akan datang sebagai kenangan yang dilalui.

No comments:

Post a Comment