Salah satu aspek penting yang perlu dikuasai oleh pelajar siswazah
yang menjalankan kajian untuk menyiapkan tesis atau disertasi adalah
metodologi penyelidikan. Ramai pelajar yang hilang arah sekaligus gagal
dalam pengajian siswazah disebabkan mereka tidak menguasai kemahiran
metodologi penyelidikan dengan baik. Metodologi umpama nukleus yang
menghidupkan seluruh aktiviti penyelidikan. Pelajar yang gagal menguasai
kemahiran metodologi akan meraba-raba dalam kegelapan sepanjang proses
pembelajaran mereka. Metodologi juga boleh diibaratkan seperti kenderaan
yang akan membawa penumpang untuk sampai ke sesuatu destinasi
perjalanan. Tanpa kenderaan, sukar untuk sampai ke tempat tujuan. Kalau
sampai sekalipun, mereka akan sampai dalam keadaan sangat teruk seperti
keletihan melampau, pakaian koyak rabak, kecederaan anggota badan,
trauma yang buruk dan sebagainya. Dengan kata lain, pelajar siswazah
yang berjaya menyiapkan tesis dalam keadaan tidak menguasai kemahiran
metodologi penyelidikan tidak akan sempurna sifat kesarjanaan mereka.
Mereka tidak akan mampu untuk mengaplikasikan budaya penyelidikan
tersebut dalam lapangan sebenar. Kalau mereka menjadi pensyarah selepas
itu, mereka akan mewarisi masalah tersebut kepada pelajar-pelajar yang
akan mereka selia. Mereka juga akan menjadi bebanan berterusan kepada
universiti atau institusi tempat mereka berkhidmat. Pendek kata,
kemahiran metodologi adalah lesen yang wajib ada pada setiap ahli
akademik, khususnya pensyarah unversiti.
Sering berlaku calon-calon ijazah sarjana atau
doktor falsafah gagal dalam pembentangan proposal kajian disebabkan
mereka lemah dalam kemahiran metodologi penyelidikan. Selain meneliti
area atau isu yang menjadi fokus kajian, penilai proposal akan memberi
perhatian serius terhadap pematuhan disiplin penyelidikan iaitu
metodologi. Mereka akan meneliti permasalahan kajian, tujuan kajian,
persoalan kajian, hipotesis kajian, rekabentuk kajian, persampelan,
instrumen, tatacara pengumpulan data, tatacara analisis data dan
sebagainya. Proposal yang menyalahi disiplin ini secara keterlaluan akan
ditolak, manakala proposal yang mematuhi disiplin ini dalam julat yang
sepatutnya akan diterima atau diterima dengan sedikit pembetulan. Calon
yang gagal pada peringkat pembentangan proposal tidak perlu bersedih,
berhiba hati menangisi diri atau patah hati. Gagal pada peringkat
pembentangan proposal adalah lebih baik berbanding meneruskan kajian
dengan asas kerja yang salah. Gagal pada peringkat pembentangan proposal
memberi ruang untuk kita membetulkan semula arah tuju perjalanan kajian
kita. Perjalan ribuan batu bermula dengan langkah pertama. Oleh itu
sangat penting kepada kita untuk memastikan langkah pertama tersebut
dihalakan pada arah yang betul.
Tentang cara untuk menguasai
kemahiran metodologi, saya lebih suka menyatakan ‘tepuk dada tanya
selera’. Pelajar siswazah adalah golongan terpelajar yang telah melalui
pelbagai peringkat akademik. Mereka telah merasa banyak asam garam dalam
proses pembelajaran sebelum itu. Mereka telah melalui pelbagai sepak
terajang, rintangan dan tribulasi sepanjang pengajian prasiswazah
sebelumnya. Sepatutnya mereka telah masak dengan dunia pembelajaran dan
tahu di mana sepatutnya mereka boleh memperolehi kemahiran yang
diperlukan. Mereka hanya perlu menambah sedikit usaha pencarian
berbanding semasa pengajian prasiswazah sebelum itu. Jika di peringkat
prasiswazah, pelajar lebih banyak mengumpul maklumat daripada kuliah
pensyarah. Sebaliknya pada peringkat pengajian siswazah, perlu banyak
berusaha sendiri untuk mendapat maklumat yang diperlukan. Bagi pelajar
yang mengambil mod pengajian kerja kursus atau mod campuran antara kerja
kursus dan disertasi, mereka tidak berhadapan dengan masalah besar.
Kebiasaannya silibus pengajian jenis ini akan menawarkan kuliah dalam
jumlah jam kredit tertentu bagi metodologi penyelidikan mengikut
disiplin pengajian masing-masing. Mereka boleh mendapatkan kemahiran
tersebut daripada kelas yang ditawarkan. Namun bagi pelajar yang
mengambil mod penyelidikan penuh, mereka tidak ditawarkan kelas
metodologi. Mereka perlu berusaha sendiri untuk mendapatkan kemahiran
tersebut. Dalam kes ini, mereka perlu berpegang kepada bidalan ‘hendak
seribu daya tidak mahu seribu dalih’.
Secara umumnya pelajar
siswazah boleh mendapatkan kemahiran ini daripada pembacaan buku-buku.
Buku metodologi penyelidikan agak sukar untuk diperolehi di kedai-kedai
buku kebanyakan. Buku-buku seumpama ini biasanya hanya dijual di
kedai-kedai buku universiti atau kedai-kedai buku utama di bandar-bandar
besar. Pelajar juga boleh mendapatkan buku tersebut melalui pembelian
atas talian. Pelajar hanya perlu membuat carian dalam enjin pencarian
internet berkaitan buku yang hendak dicari. Enjin carian akan memaparkan
maklumat tentang buku-buku berkaitan termasuk kedai-kedai yang
menawarkan pembelian atas talian. Kebiasaannya buku-buku akademik
seumpama ini dijual dengan harga yang lebih mahal berbanding buku-buku
am yang lain. Bagi buku-buku terbitan luar negara, harga biasanya
ditetapkan dalam matawang Dolar Amerika (USD). Harga buku seumpama ini
akan jadi agak mahal jika dibeli dalam nilai Ringgit Malaysia (RM).
Dalam kes ini, pelajar perlu rasional dan bijak. Pelajar siswazah perlu
membuat pertimbangan yang waras untuk memberi keutamaan terhadap
pembelian yang penting dan mendesak, penting tetapi tidak mendesak serta
tidak penting.
Dalam situasi ini, membeli buku metodologi
penyelidikan adalah keutamaan yang penting dan mendesak yang perlu
didahulukan. Dalam fasa ini, seorang pelajar siswazah perlu mengutamakan
buku berbanding sport rim kereta, handset canggih, aksesori kereta,
pakaian mahal dan sebagainya. Kalau pelajar tidak bersedia untuk membuat
pembelian seperti ini, mereka boleh mendapatkan buku-buku tersebut di
perpustakaan universiti, atau buku elektronik 9e-book) percuma yang
banyak terdapat dalam dunia maya. Kebiasaannya pensyarah yang
menggunakan sesuatu buku sebagai teks kuliah akan mencadangkan kepada
perpustakaan untuk membeli buku tersebut sebagai salah satu koleksi
perpustakaan. Pelajar boleh membuat rujukan atau membuat pinjaman
buku-buku tersebut daripada perpustakaan. Namun keselesaan menggunakan
buku yang dipinjam daripada perpustakaan tidaklah sebebas menggunakan
buku yang dibeli sendiri. Kadang-kadang buku yang kita kehendaki telah
dipinjam oleh orang lain. Kalau kita berjaya pinjam sekalipun, kita
perlu mengembalikan dalam tempoh waktu yang ditetapkan. Itulah
batasan-batasan apabila kita menggunakan koleksi yang ada di
perpustakaan universiti.
Pelajar siswazah juga sering merungut
tentang kesukaran untuk mendapatkan buku metodologi dalam Bahasa Melayu.
Kebanyakan buku metodologi yang ada di pasaran ditulis dalam Bahasa
Inggeris. Sebenarnya ada buku metodologi yang ditulis dalam Bahasa
Melayu, namun jumlahnya tidak sebanyak buku Bahasa Inggeris. Pelajar
yang ingin mendapatkan buku-buku ini perlu berusaha keras termasuk
menghubungi penulis atau penerbit bagi mendapatkan buku yang
dimaksudkan. Kebiasaannya penulis atau penerbit akan memberi maklumat di
mana buku tersebut boleh diperolehi. Dari sudut pandang lain, pelajar
siswazah perlu berjiwa besar untuk membaca dan membuat rujukan buku-buku
berbahasa Inggeris. Mungkin pada peringkat awal pelajar akan menghadapi
masalah untuk memahami buku tersebut. Namun apabila sering digunakan,
kefahaman tersebut akan semakin meningkat dan selesa digunakan.
Selain buku, pelajar juga boleh mendapatkan maklumat berkaitan
metodologi penyelidikan melalui nota-nota kuliah yang dimuat naik ke
dalam talian. Ramai pensyarah, fakulti, institusi dan orang perseorangan
telah memuat naik nota-nota kuliah tersebut ke dalam talian. Pelajar
hanya perlu mencari menggunakan enjin carian internet dengan menaip kata
kunci yang dikehendaki contohnya
Selain pembacaan, pelajar juga boleh
mendapatkan kemahiran metodologi penyelidikan dengan menghadiri kelas
atau bengkel metodologi yang ditawarkan. Walaupun mengambil mod
pengajian tesis penuh, pelajar siswazah masih boleh memohon untuk
mengikut serta kelas-kelas metodologi yang ditawarkan oleh fakulti
kepada kumpulan pelajar lain. Walaupun dari universiti lain, biasanya
seseorang pensyarah sangat berlapang dada untuk membenarkan pelajar
turut serta dalam kuliah yang disampaikan. Begitulah tingginya nilai
akademik dan kecintaan terhadap ilmu dalam kalangan pensyarah
universiti. Isunya sama ada pelajar siswazah tersebut berminat atau
tidak sahaja. Kalaupun berminat, kadang-kadang mereka tidak berusaha
untuk mendapatkan maklumat tentang kelas-kelas yang ditawarkan.
Seringkali juga mereka tidak sanggup berkorban masa, tenaga dan kewangan
untuk menghadiri kelas yang jauh daripada kediaman mereka. Selain
kelas, ada juga fakulti atau kelab pelajar siswazah menganjurkan
bengkel-bengkel metodologi penyelidikan untuk pelajar siswazah.
Pemerhatian saya terhadap universiti-universiti utama menunjukkan
bengkel metodologi penyelidikan telah menjadi program tahunan kelab
siswazah atau program tahunan fakulti di bawah seliaan timbalan dekan
siswazah. Bagi memantapkan kemahiran dan penguasaan metodologi
penyelidikan, pelajar siswazah seharusnya mewajibkan diri mereka
menyertai bengkel-bengkel yang dianjurkan ini.
Bab ini hanya
membincangkan beberapa cara untuk mendalami kemahiran metodologi
penyelidikan. Sebenarnya cara ini tidak mempunyai garis sempadan.
Mungkin ada ribuan lagi cara lain yang boleh dimanfaatkan oleh pelajar
seperti study group, clinical guide oleh pensyarah, menghadiri seminar
siswazah dan sebagainya. Pelajar boleh memilih apa sahaja cara yang
mereka selesa dan suka bagi memperolehi kemahiran tersebut. Pokoknya
mereka perlu menguasai kemahiran tersebut bagi melancarkan kerja-kerja
penyelidikan mereka. Bagaimana cara, bila, daripada mana dan dengan
siapa hendak belajar terpulanglah kepada pelajar siswazah itu sendiri.
Tepuk dada tanya selera.
Jangan berhenti bermimpi!
Kredit : Dr Mohd Yusri Ibrhaim
No comments:
Post a Comment