Monday, March 14, 2016

2 TAHUN : Tenggelam, lemas dan timbul

DUA TAHUN : Tempoh perjalanan yang tidak sia-sia. Aku melalui jalan pengajian yang membingungkan. Hilang segala minat, tenggelam segala kekuatan dan yang ada hanyalah sebuah kepasrahan. Liku-liku perjalanan untuk tempoh 2 tahun adalah tempoh mematangkan pengalaman hidup. Setidak-tidaknya aku telah mengerti istilah "lahaulawala". Juga aku mengerti nilai kemanusiaan dari sudut hubungan antara manusia dengan manusia dan hubungan hamba dengan TuhanNya.

Tempoh ini juga aku sekadar membayar yuran pengajian sahaja tanpa sebarang progres yang membanggakan. Tiada langsung. Ini kerana di awal tempoh pendaftaran sebagai pelajar mahasitua di UTHM, aku cuba menulusuri bidang kepimpinan pendidikan dan cuba meneroka dan mengkaji perihal kepimpinan (Guru Besar) di Sekolah Rendah yang mendapat bai'ah daripada KPM. Akhirnya, aku akui bahawa aku gagal menimbulkan minat yang mendalam dalam bidang itu. Aku bingung lagi.

Semester 5 ini (Sem 1 - 2016/2017), aku kembali ke pangkal jalan. Aku kembali mendalami bidang psikologi yang sememangnya bidang asal aku yang seiring dengan Ijazah Sarjana Muda (Degree) dan Sarjana Pendidikan (Master) yakni pengkajian berkenaan STRESS dalam bidang pekerjaan. Sesuai sangat dengan pengalaman stress aku dalam pengajian PhD ini. Amboi aihhh... Pengalaman STRES mengajar aku erti PHIONIX yang bangkit. 

Sebenarnya, dalam tempoh 2 tahun yang lalu, aku hilang fokus tentang belajar. Aku terlalu tertumpu perihal pengkajian ilmu spiritual (kerohanian) dan MENGENAL DIRI. Tempoh pengalaman itulah, amat mematangkan pemikiran dan jiwa demi kelangsungan sebuah kehidupan. Apakah wajar aku kini dipanggil ZOMBI MODEN? Seorang yang tidak terikat dengan alam fikiran dan alam perasaan. Aku reset alam fikiran lama yang membentuk pemikiran yang baru sehingga bergelar ZOMBI MODEN. 

Dalam cerita barat, Zombi hanya memakan otak manusia dan menjadi seorang yang tidak berperikemanusiaan. Namun, ZOMBI MODEN lebih kepada memakan "ingatan kepada Allah" semata-mata (zikir).

Kini, aku kembali berjuang dalam dunia ilmu bagi menulusuri jalan pengajian PhD dan menggenggam segulung ijazah Doktor Falsafah dalam bidang yang aku minati - PSIKOLOGI berkaitan STRESS dalam organisasi.

Aku benar-benar bersyukur kerana mempunyai seorang penyelia yang memahami dan tidak mendesak aku berkaitan pengajian ini. Beliau membantu aku dalam beberapa hal demi kelangsungan status aku sebagai student PhD.

Selamat Berjuang untuk sebuat martabat diri selagi bernyawa.

MANUSIA MATI MENINGGALKAN NAMA.


No comments:

Post a Comment